Jeżeli nie należysz do osób, które wszędzie jeżdżą samochodem, a jednocześnie poruszasz się po mieście na tyle często, że potrzebny jest Ci środek szybkiego transportu, pomyśl o zaopatrzeniu się w dobry, szybki rower. Poniżej kilka sugestii na temat tego, na co warto zwrócić uwagę.
Jaki typ roweru jest najlepszy do miasta?
W większości przepadków optymalnym wyborem będzie standardowy rower miejski, którego konstrukcja została zaprojektowana właśnie z myślą o równych, płaskich drogach i stosunkowo krótkich trasach. Rowery takie skonstruowano w sposób, który ułatwia, czy wręcz wymusza, jazdę w pozycji wyprostowanej, co dla wielu osób – zwłaszcza tych o mniejszym poziomie aktywności fizycznej – może być dość istotne.
Ten typ rowerów posiada przy okazji i ten atut, że zazwyczaj zaopatrzony jest w koszyk, który ułatwia przewożenie zakupów, czy innych drobiazgów.
Czy jednak rower miejski zawsze będzie najlepszym wyborem? W przypadku osób lubiących dużą ilość ruchu niekoniecznie. Jeżeli ktoś lubi spędzić na dwóch kółkach sporo czasu, a przy tym nie ogranicza się do jazdy po asfalcie, warto rozważyć rozwiązanie bardziej uniwersalne, jakim jest rower trekkingowy. W przeciwieństwie do miejskiego, sprawdzi się także na nieutwardzanych ścieżkach.
Rodzaj ramy – jaką wybrać?
Różnica między rowerem miejskim a trekkingówką to między innymi mniejsza waga tego ostatniego pojazdu, ale też kształt ramy. W przypadku ramy roweru trekkingowego jeździ się nieco bardziej pochylonym, niż na rowerze miejskim (choć zdecydowanie mniej, niż na rowerach górskich).
Co do doboru ramy – istnieje opinia, że do warunków miejskich lepiej sprawdzi się rama damska. Warto jednak skupić się nie tyle na jej rodzaju, co dopasowaniu do indywidualnej wygody, potrzeb, czy wreszcie wzrostu – m.in. pilnując, by nie była ona za długa. W praktyce w rowerach damskich będzie to 17 lub 19 cala (tak jest w przypadku rowerów Tabou z linii Kinetic LDS), a męskich 19 lub 21 cala (jak w linii Tabou Kinetic GTS).
Kierownica i siodło do roweru miejskiego
Mogłoby się wydawać, ze wybór kierownicy sprowadza się do tego, żeby wygodnie się ją trzymało. Prawda jest jednak trochę bardziej skomplikowana. Gdy chodzi o rower miejski lub trekkingowy wykorzystywany głównie w warunkach miejskich, rozsądnym wyjściem jest poszukiwanie kierownic szerokich, w szczególności tych bądź prostych, bądź posiadających jedynie lekkie bardzo wygięcie (gdy chodzi o rower trekkingowy proponujemy to drugie rozwiązanie). Dlaczego? Ponieważ właśnie one ułatwiają szybką reakcję na sytuację na drodze.
Jeżeli chodzi o siodełka, zasada jest prostsza – im bardziej „miejski” sposób wykorzystywania roweru, tym lepsze okaże się siodełko o szerokiej konstrukcji, na którym po prostu wygodniej jeździ się w pozycji wyprostowanej. Im więcej dłuższych wycieczek (co może się zdarzać osobom, które na rowerze trekkingowym często wyprawiałyby się na wiejskie ścieżki), tym lepsze będzie siodełko węższe.
Osprzęt roweru do miasta
Jeżeli chodzi o wyposażenie roweru miejskiego, to zdecydowanie najbardziej charakterystyczny będzie wspomniany już koszyk. Nie można jednak zapomnieć i o innych akcesoriach, takich jak oświetlenie, odblaski, czy dzwonek ostrzegający pieszych, którzy czasami wchodzą na ścieżki rowerowe.
Koła i opony – jakie wybrać?
Wybór kół do rowerów miejskich i trekkingowych powinien ograniczyć się do rozmiarów 26 (dla osób niższych) i 28 cali (dla wyższych). Z kolei dobór opon powinien zależeć głównie od stylu jazdy i teren, po którym zwykle będzie się przemieszczało. Węższe opony będą sprzyjały szybkiej jeździe. Szersze sprawdzą się z kolei na mniej zadbanych drogach, gdzie pomogą zachować stabilność.
Dodaj komentarz