Rower gravelowy to inna nazwa popularnej szutrówki, czyli roweru, który sprawnie będzie się poruszał po drogach nieutwardzonych oraz po asfalcie. Pierwowzór roweru typu gravel ma swoje korzenie w armii Stanów Zjednoczonych w końcu XIX wieku.

Rower był wykorzystywany jako szybki środek transportu z możliwością wykorzystania w trudnych warunkach terenowych.  Koncepcja roweru do wszystkiego zmieniana i doskonalona była przez lata. W rezultacie osiągnęła obecny poziom zaawansowania technologicznego i powstała, zawierająca w sobie najlepsze elementy kilku innych typów rowerów nowa odmiana roweru turystycznego „gravel”. Ten rodzaj roweru pozwala cieszyć się jazdą poza asfaltem po nieutwardzonych nawierzchniach. Można bez obawy zjechać na boczne drogi, jak również na bezdroża, wyboje i ścieżki terenowe. Żeby sprostać warunkom terenowym i szosowym, gravel musi łączyć w sobie cechy roweru szosowego, z cechami typowymi dla roweru turystycznego.

Najważniejsze cechy wyróżniające rower gravelowy

Rama roweru do wszystkiego powinna przede wszystkim, umożliwić montaż szerokich opon o szerokości nawet 50 mm na 28” kołach. Ramy rowerów gravelowych posiadają główki wyższe niż w szosówkach i rowerach przełajowych. Wydłużone są także widełki tylnego trójkąta. Dzięki temu zwiększa się możliwość amortyzacji i zwiększa komfort podczas pokonywania dłuższych dystansów. W efekcie rower jest stabilny i zachowuje się przewidywalnie. Zastosowanie kierownicy typu baranek umożliwia na zmianę pozycji rąk i pozwala na spędzanie długiego czasu na siodełku. Pozycja jest bardziej wyprostowana i nie zagraża uciążliwym bólem pleców. Ramy graveli mają obniżony środek ciężkości więc nawet obciążony sakwami rower jest stabilny w zakrętach. Podsumowując: geometria ramy szutrówek jest znacznie bardziej komfortowa niż w rowerach szosowych i przełajowych. Ze względu na ciężar roweru stosuje się hamulce tarczowe. Dosyć szeroki jest zakres napędów stosowanych w szutrówkach. Oceniając własne predyspozycje i korzystając z porady fachowego serwisanta w firmie handlowej na pewno zaspokoimy swoje potrzeby.  Mocna stalowa, aluminiowa lub karbonowa rama wybaczająca drobne błędy techniczne i duże koła na grubych oponach kierownica typu baranek oraz mocowania dla sakw, to rower gravelowy. Są one cięższe od szosówek, ale zdecydowanie lżejsze od rowerów trekkingowych. Szosówka na szerokich kołach niedawno pojawiła się na rynku i zdobyła sobie trwałą pozycję.

Specialized Diverge Comp E5

To nowatorska konstrukcja na całkowicie zmodyfikowanej ramie wyznaczające nowe standardy zastosowań. Rower Specialized Diverge Comp E5 ma całkowicie zmodyfikowaną ramę, zmienione na węższe opony i wbudowane elementy amortyzujące w postaci sprężyny progresywnej. Najważniejszą zmiana jest większy prześwit kół, pozwalający założyć opony do rozmiaru 700 x 42 mm. Nowa rama ze stopu aluminium zapewnia sztywność i wytrzymałość co w połączeniu z lekkością i innowacyjnością konstrukcji dało w efekcie lepsze osiągi na asfalcie i lepszą zabawę na dircie. Obniżony o centymetr suport pochylona główka i skrócenie dolnego trójkąta to zmiany, które wpłynęły na polepszenie własności jezdnych. Rama Diverge E5 plus osprzęt Shimano105, plus hamulce tarczowe Tektro, plus solidne koła Axis Elite równa się nowatorski gravel dający radość użytkownikowi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here