Osiągnięcie wymarzonej sylwetki wymaga dużo ciężkiej pracy. Godziny spędzone na siłowni, wyrzeczenia, dieta… Wymagania jakie sami sobie stawiamy często są trudne do zrealizowania, bo ciągle chcemy więcej, mocniej i ciężej. Nasz organizm musi w końcu powiedzieć: nie. Jeśli nie chcemy odkładać pożądanych efektów w czasie, warto rozważyć przyjmowanie suplementów, które wspomogą nas w budowie masy mięśniowej, zwiększą wydajność treningową oraz przyspieszą regenerację organizmu, aby był on w stanie pracować na jak najwyższych obrotach.

Osiągnięcie wymarzonej sylwetki wymaga dużo ciężkiej pracy. Godziny spędzone na siłowni, wyrzeczenia, dieta… Wymagania jakie sami sobie stawiamy często są trudne do zrealizowania, bo ciągle chcemy więcej, mocniej i ciężej. Nasz organizm musi w końcu powiedzieć: nie. Jeśli nie chcemy odkładać pożądanych efektów w czasie, warto rozważyć przyjmowanie suplementów, które wspomogą nas w budowie masy mięśniowej, zwiększą wydajność treningową oraz przyspieszą regenerację organizmu, aby był on w stanie pracować na jak najwyższych obrotach.

Z tego powodu bardzo rzadko można spotkać osoby, które trenują siłowo i nie stosują suplementów. Rynek odżywek staje się coraz bardziej obszerny i łatwo dostępny, dlatego coraz więcej osób zaopatruje się w suplementy zwiększające efekty treningowe. Jednym z najpopularniejszych suplementów są aminokwasy rozgałęzione BCAA. Ale jak właściwie suplementować BCAA? Tego dowiesz się w tym artykule.

BCAA – co to?

BCAA stanowią 3 aminokwasy rozgałęzione: leucyna, walina i izoleucyna zwykle w proporcji 2:1:1. Suplementy zawierające BCAA są przeznaczone przede wszystkim dla osób uprawiających ciężkie treningi siłowe, sporty sylwetkowe oraz wytrzymałościowe. BCAA przede wszystkim usprawniają przebiegi energetyczne w celu poprawy zdolności wysiłkowych w momencie wyczerpania innych zapasów energetycznych.

Dawkowanie BCAA

Dawkowanie BCAA jest zależne od masy ciała. Większość rzetelnych badań na ten temat podaje, że maksymalna dawka to około 1 gram na każde 10 kg. Jednakże profesjonalni trenerzy personalni sugerują przyjmowanie 10 gram BCAA na dobę – 5 gram przed treningiem i 5 gram po. Dawkowanie BCAA to jednak kwestia mocno indywidualna. Tak jak w przypadku każdego innego suplementu warto w pierwszej kolejności skonsultować się z lekarzem, dietetykiem lub trenerem personalnym. Dietetyk na podstawie zebranego wywiadu dotyczącego Twojej diety i treningów będzie w stanie rozpisać Ci prawidłowe dawkowanie BCAA, które pomoże poprawić Twoje wyniki treningowe.

Sposób przyjmowania BCAA

Suplementy BCAA w dni treningowe należy przyjmować na około godzinę przed oraz do 15 minut po treningu. BCAA przed treningiem korzystnie wpływa na budowę mięśni, natomiast po blokuje ich rozpad i wspomaga ich regenerację. W dni nietreningowe suplementy zawierające BCAA powinny być przyjmowane na czczo z rana lub tuż przed snem. W zależności od momentu dnia, w którym przyjmujesz BCAA, ich wpływ na organizm jest inny.

BCAA na czczo

W dni nietreningowe BCAA powinny być przyjmowane na czczo z rana. BCAA na czczo uzupełnia rezerwy energetyczne oraz zapobiega rozpadowi białek.

BCAA przed treningiem

W dni treningowe BCAA powinno się stosować na godzinę przed treningiem siłowym. Aminokwasy rozgałęzione hamują procesy kataboliczne i zapobiegają rozpadowi mięśni, a także redukują ich bolesność. Uzupełniają zapasy energetyczne, odżywiają mięśnie i stanowią dodatkowe źródło energii, dzięki czemu pozwalają wyeliminować uczucie zmęczenia.

BCAA po treningu

Najbardziej rozsądne jest przyjmowanie aminokwasów po treningu siłowym, ale przed treningiem aerobowym, lub do 15 minut po zakończeniu aktywności. BCAA jest dostarczane bezpośrednio do mięśni, dzięki czemu skutecznie wspiera ich regenerację i rozbudowę a także zmniejsza ewentualne uczucie dyskomfortu.

BCAA przed snem

Stosowanie BCAA przed snem nie jest konieczne, jeśli zjadłeś kolację oraz śpisz odpowiednio długo a Twój sen jest wysokiej jakości. BCAA stosowane na noc wykazuje właściwości antykataboliczne.

Podsumowanie

Suplementacja BCAA zależy od różnorodnych czynników – poziomu aktywności fizycznej, masy ciała, a także różni się w dni treningowe i nietreningowe. Podstawową kwestią w suplementacji jest konsultacja ze specjalistą przed rozpoczęciem stosowania, aby zapewnić maksymalne możliwe rezultaty. Najważniejsze jest jednak to, żebyś przed rozpoczęciem stosowania suplementu upewnił się, że wybrany przez Ciebie preparat posiada 100% aminokwasów rozgałęzionych BCAA, bez zbędnych wypełniaczy i dodatków. Takie produkty znajdziesz w sklepie internetowym MusclePower.pl z suplementami i odżywkami dla sportowców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here